Het limbische brein

In dit gedeelte van het brein worden onze emoties geregeld. Deze emoties zijn gekoppeld en hebben effect op gevoelens, herinneringen, de waarde die men ergens aan hecht, hoop en dromen voor de toekomst. Goed om te weten is dat dit gedeelte van het brein net als het reptielenbrein geen taal verklaart. Daarom is het vaak ook zo moeilijk om je gevoelens goed onder woorden te brengen.

Dit gedeelte van het brein is ook verantwoordelijk voor nieuwe dingen uitproberen. Het houdt van herkenning en is erg gevoelig voor een fijn gevoel dat je ergens bij krijgt. Sales en marketing richten zich voornamelijk op dit gedeelte van het brein. Het goed gebruiken van kleur, herkenbare logo’s, jingles, reclame- en social media uitingen zijn hier voorbeelden van. Door het voorstellingsvermogen van je klant aan te spreken en daarnaast herkenning te triggeren zal de kans op verkoop stijgen.

Waarom werkt deze techniek?

Dit gedeelte van het brein neemt beslissingen op basis van een "onderbuikgevoel". En we weten uit wetenschappelijk onderzoek dat 95% van alle beslissingen die we maken gebaseerd is op emotie. Het hersengebied dat verantwoordelijk is voor emotie is het limbisch brein. Het filtert informatie heel snel op herkenning, fijne herinneringen en betrouwbaarheid. 

Dit brein wordt actief wanneer er een gevoel  wordt opgeroepen.  Je verkoopt bijvoorbeeld geen ‘long lastig lippenstift’, maar wel ‘lippen om de hele avond met je date te zoenen’. Hoe beter een klant zich kan voorstellen wat het product of dienst hem oplevert hoe groter de kans op een aankoop. Helemaal als deze voordelen gegoten worden in teksten en afbeeldingen die een fijn gevoel oproepen.

Wanneer gebruik je deze techniek?

Deze techniek gebruik je waar en wanneer je kan. Je wilt dat klanten je vertrouwen en dat ze een goed gevoel bij je krijgen. En daar komt meer bij kijken dan je denkt. Alles kan een ja of nee oproepen. Kleur, 'tone of voice', afbeeldingen, de uitstraling van de vertegenwoordiger van je bedrijf. Zelfs de muziek die je afspeelt in je bedrijf kunnen bijdragen aan een fijn of een vervelend gevoel. 
Daarom is het enorm belangrijk om je doelgroep goed te kennen zodat een klant zich kan vereenzelvigen met een product of een dienst. Het moet bij hem passen of het moet een beeld oproepen dat herkenbaar is. Geklooi met het draadje van je oortjes dat altijd in de knoop zit is een beter beeld om eerst op te roepen, wanneer je draadloze oortjes wilt verkopen, dan direct aangeven dat het werkt via bluetooth. 

Leer ook meer over;

De neocortex


Reactie schrijven

Commentaren: 0