Dit is het geheim van ondernemers die storytelling gebruiken

Storytelling is simpelweg het vertellen van verhalen, mondeling, in tekst of beeld. Succesvolle ondernemers zetten storytelling in als marketingtechniek. Waarom doen ze dat?

Verhalen hebben de unieke kracht om onze visie op de wereld te veranderen. Ons brein is door evolutie ontwikkeld om verhalen te begrijpen en er informatie uit te destilleren. Verhalen leren ons lessen over de manier waarop we ons moeten gedragen. En bevatten waarschuwingen over mogelijke consequenties als we ons niet gedragen. Ze helpen ons status te krijgen en behouden als individuen. 

We identificeren ons met de karakters uit verhalen. Je leert dus door de ervaringen van het karakter in het verhaal. Uit wetenschappelijk onderzoek weten we dat onze hersenen op dat moment meer open staan voor veranderingen. 

Dat komt omdat we veranderingen dan gecontroleerd en in een veilige omgeving kunnen onderzoeken, zonder dat we de verandering echt moeten doormaken. Zo helpen verhalen ons om dingen te ontdekken over onszelf, elkaar en de wereld die we delen. 

 

Storytelling is een sterk manipulatiemiddel

Dit maakt storytelling een enorm sterk manipulatiemiddel dat veelvuldig door bedrijven wordt ingezet om klanten te laten wennen aan hun producten en ze te verleiden om deze te kopen. Door hetzelfde verhaal in verschillende vormen te vertellen, wordt door herhaling de boodschap steeds sterker. Daarnaast zal het brein van de klant onbewust op zoek gaan naar zaken die dit verhaal bevestigen. Omdat daar nu extra focus en hersencapaciteit voor gebruik wordt, zal de klant steeds meer bevestiging vinden en steeds meer geneigd zijn over te gaan tot een aankoop van een product of dienst waar hij eerder niet toe geneigd was. 

 

Ik wil mijn klanten niet manipuleren

Als mens vinden we het lastig om te zeggen dat we anderen manipuleren. We hebben geleerd dat dit niet hoort. Maar als ondernemer zal je moeten. Je moet je doelgroep laten weten wie je bent en waarom jouw product of dienst beter is dan dat van de concurrent. Jouw klant moet zichzelf wijsmaken dat jij de juiste keuze bent, dat ze niet zonder jouw product of dienst kunnen. En verhalen zijn daarbij je grootste troef. Klanten zijn geneigd meer te kopen en vaker bij je terug te komen, als ze het je gunnen en ze zich met jou of je bedrijf identificeren. Door eerlijke verhalen te vertellen in je marketinguitingen en klantcontact kun je jouw klanten op een eerlijke manier de juiste kant op masseren. Dan kun je als mens met een gerust hart slapen en heb je als ondernemer ook je taak gedaan. Een goed verhaal vertellen is niet moeilijk. Iedereen kan het als je rekening houdt met de 3 gouden regels voor een goed verhaal.

Ben je enthousiast geworden en wil je ook aan de slag met storytelling in je marketing? Dan nodig ik je graag uit voor een keukentafelsessie om je verhalen om te zetten in bruikbare marketinguitingen. Ben je nog niet zo ver, dan ga ik ook graag met je op zoek naar jouw verhaal. Je mag me altijd mailen of bellen om te sparren. 

Reactie schrijven

Commentaren: 0