· 

Een onethisch geheim dat iedere ondernemer succes zal opleveren

Ah, dus jij bent benieuwd naar het geheim dat jouw onderneming succes zal gaan opleveren. Maar ben je ook bereid om daar de ethische grenzen voor op te zoeken? Ben je klaar voor een groter succes dan je voor mogelijk had gehouden én ben je klaar om te dansen met de duivel? Of is dat wellicht niet nodig. Kun jij het geheim zo inzetten dat je jouw integriteit kunt behouden, je klanten kunt verwennen én ze overhalen om bij je te kopen? De scheidslijn is dun. De mogelijkheden eindeloos en goede keuzes zullen je verwonderen.  Om te beslissen of jij toegang moet krijgen tot het geheim, kun je het beste eerst bij jezelf te rade gaan.

Verborgen in het volle zicht

Ben je klaar om een ethisch vraagstuk te beantwoorden?

Ja? Mooi, laat me mijn vraag dan even inkleden. Mijn leven is tot dusver niet altijd over rozen gegaan. Ik heb veel meer gezien en meegemaakt dan je mag verwachten van iemand met mijn leeftijd. Echter ben ik door mijn ervaringen en door de  omstandigheden ook in aanraking gekomen met veel verschillende branches en bedrijven. Maar ik ben in de tussentijd ook op een eeuwenoud geheim gestuit. Een geheim dat zo aan de oppervlakte ligt, zo in het oog springt, zo normaal is, dat de meeste mensen het niet zien. Maar de mensen én bedrijven die het geheim kennen, zien het overal. Gebruiken het in hun voordeel en weten het te beheersen. Als jij het geheim ook zou kennen en wist hoe je het in jouw voordeel kunt inzetten levert het je direct winst op. 

Maar is het ethisch? Die vraag moet ieder voor zich beantwoorden. Als jij toegang had tot een manier om;

  1. De kans dat je klant koopt te vervijfvoudigen
  2. Ervoor te zorgen dat jouw klant, je nooit meer vergeet
  3. Ervoor te zorgen dat jouw klant, het idee heeft dat hij jouw dienst of product moet gebruiken 

Zou je daar dan gebruik van maken? 

 

Kom uit je hokje

Laat me beginnen bij het feit dat jouw klant een mens is. Ieder mens is uniek, ieder mens heeft zijn eigen normen, waarden en drijfveren. Ieder mens is getekend door zijn leven en ervaringen. Zo ook de mensen in jouw doelgroep. We stoppen mensen graag in hokjes, ofwel doelgroepen in marketingtermen. Dat is fijn. Herkenbaar en behapbaar. Stel je voor dat je ieder mens apart zou moeten aanspreken, gelang zijn normen, waarden, ervaringen, dat is niet haalbaar. En toch zijn er bedrijven die het kunnen. Het lukt ze om niet één, maar meerdere doelgroepen aan te spreken. En dat niet alleen. Het lukt ze om deze doelgroepen zo goed te bedienen dat ze terug blijven komen. Ze geven hun product of dienst een waarde mee die mensen graag doorgeven. Zij kennen het geheim.

Doe als Disney

Een van de bedrijven die het geheim tot in elke vezel van het bedrijf uitspeelt is Disney. Zij hebben een sterke visie, die ze heel consistent en overal uitvoeren. Het doel is om met familie entertainment voorop te lopen in creativiteit, innovatie en internationale groei. Ze geloven dat als ze doen wat goed is voor families, dit ook goed is voor hun bedrijf. Verantwoordelijkheid is dan ook een groot onderdeel van het merk Disney. Ze gebruiken het merk, de verhalen en de karakters om te inspireren. Of je nou de muziek hoort,  een film ziet, een park bezoekt, of de merchandise koopt. Het verhaal staat altijd als een huis. Wie je ook bent, wat je ook doet, durf te dromen, want dan komen je dromen uit. Iedereen van jong tot oud, herkent zich in de verhalen en de karakters van Disney. Iedereen wil erbij zijn, de droom voelen en genieten. Disney heeft het eeuwenoude geheim van verhalen vertellen uitstekend onder de knie. Maar enkel je verhaal vertellen is niet genoeg. Een sterk bedrijfsverhaal is maar één ingrediënt van het geheel. Daar kom ik zo op terug, eerst wil ik je meenemen in de kracht van verhalen. 

Marketing 2.0 bedrijven moeten verhalen vertellen

Onderschat nooit de kracht van een goed verhaal. Ze zijn overal om ons heen. En dat is niet voor niks. Verhalen kennen velen gedaantes. Verhalen grijpen je naar de keel, ontroeren je, bevoeren je, maken je aan het lachen of laten je nadenken. Het zien of horen van een verhaal maakt dat er vijf keer meer neuroactiviteit in je hersenen actief is dan normaal. Verhalen helpen ons om anderen beter te begrijpen en helpen ons geheugen herinneringen op te slaan of terug te vinden. Verhalen geven waarde aan data, verbinden ogenschijnlijk losstaande feiten en bieden ankerpunten in ons brein. Een goed verhaal is herkenbaar. 

 

Ontworpen om te (manipu)leren

Het vertellen van verhalen is al zo oud als de mensheid zelf.  Mensen vertellen elkaar verhalen om te leren, te inspireren en te manipuleren. In onderwijs worden veel verhalen gebruikt, om dat deze een grote rol hebben in de emotionele en sociale ontwikkeling van kinderen. Ze geven begrip van de wereld om ons heen en bieden daarnaast houvast. Verhalen kennen we goed. Ze zijn veilig en geven je de mogelijkheid om je in te leven in een hoofdpersoon. Bieden je de kans om avonturen te beleven en te fantaseren over je eigen leven,  kansen en mogelijkheden. De kracht van een  goed verhaal zit hem in twee dingen; 

  1. Je onthoudt het
  2. Het ontwaakt emoties die er voor zorgen dat we het verhaal waardevol vinden

Waarde van verhalen voor bedrijven

Een visie en missie hebben de meeste bedrijven wel. Maar vaak zijn deze niet verweven in de vezels van het bedrijf. Walt Disney had het over het waarmaken van dromen, maar dit geldt ook voor het vertellen van je verhaal, hij zei; 

"The 4 C's of making dreams come true are; Curiosity, Courage, Consistency and Confidence." Als je in staat bent om jouw klant nieuwsgierig te maken naar jouw verhaal, dit met moed en durf te vertellen, te staan voor wie je bent en wat je doet én dit consequent door te voeren in al je uitingen, dan heb je al veel klanten voor je gewonnen. 

Onethische manipulatie

Verhalen hebben een oerkracht waar ieder mens gevoelig voor is. Kun je met je verhaal de juiste spreekwoordelijke snaar raken, dan kan iemand haast niet meer om je heen. Dat komt doordat we met verhalen direct invloed uitoefenen op twee delen van het brein die erg sterk actief zijn bij het maken van een aankoop. Door je verhaal vaak, consequent en op verschillende manieren te delen, ben je in staat om het brein van jouw doelgroep te manipuleren. Hierdoor vergoot je de kans dat zij bij je kopen significant. Daarnaast ben je in staat om verschillende doelgroepen aan te spreken door de focus van je verhaal een beetje te verleggen. Door verhalen te mixen met onderdelen uit de neurowetenschappen, kun je het brein van je klant zodanig beïnvloeden, dat zelfs als jij niet de beste keuze bent, hij toch bij jou zal kopen. 

Neuromarketing is tricky business

Marketing gaat over gedrag, neuromarketing gaat nog een stapje verder. Er is veel te doen geweest over kennis opgedaan door hersenonderzoek te gebruiken in marketing. Het manipuleren van het brein en de emoties van mensen om ze te verleiden een aankoop te doen. Het klinkt vies en onethisch. Echter is het vertellen van een goed verhaal niks anders dan dit.  Gelukkig verstaat niet iedereen de kunst van verhalen vertellen!

Het neerzetten van een goed bedrijfsverhaal kun je leren in 5 stappen. Maar je kunt het ook door mij laten vertellen, laten we een kopje koffie drinken. Dan vertel ik je waarom dat een goed idee is.

 

Wordt vervolgd...

Reactie schrijven

Commentaren: 1
  • #1

    Harriëlle (donderdag, 24 juni 2021 10:07)

    Love it! Wat ben je toch een (h)eerlijk mens.... x