De magische kracht van sprookjes

De sprookjes die we tegenwoordig vooral voor aan kinderen voorlezen, hebben een flinke transformatie ondergaan. De originele verhalen waren rauw, grimmig en vaak bloederig. Sprookjes werden verteld om belangrijke levenslessen door te geven. De kinderziel werd gevoed met verhalen vol lastige dilemma’s, zonder oplossingen. Ze vertelden wat er mis kon gaan als de kinderen zich niet goed zouden gedragen. Het doel van deze sprookjes was een gedragsverandering te bewerkstelligen. 
En is dat is precies wat jij wilt doen;  het gedrag van jouw potentiële klant ombuigen, zodat hij wel overgaat tot aankoop. 



 

BEÏNVLOEDT HET BREIN VAN JOUW KLANTEN EN VERGROOT DIRECT JE OMZET 


Dit is waarom jouw bedrijfsverhaal voor meer omzet gaat zorgen

Er is veel onderzoek gedaan naar aankoopgedrag, zowel onder consumenten als in het B2B segment. De ‘Rational choice theory’ gaat ervan uit dat mensen een rationele keuze maken nadat ze alle beschikbare informatie tot zich hebben genomen. Denk dan aan kosten, voordelen, productomschrijvingen, prijsvergelijkingen etc. Toch blijkt uit de neurowetenschap dat deze gegevens maar voor 5% invloed hebben op de keuze of de klant voor jou of voor je concurrent kiest. Vaak wordt er gekozen voor een product of dienst die niet als beste uit het warenonderzoek naar voren kwam. Vrijwel alle onderzoeken wijzen uit dat bij het aankopen van een product of dienst drie hersengebieden betrokken zijn. Deze onderzoeken zijn gestoeld op de “Triune Brain Theory” van neurowetenschapper Paul MacLean.


Dit is hoe het brein tot aankoop over gaat

Je brein gebruikt drie gedeelten om een aankoop te doen; het reptielenbrein, het limbische brein en de neocortex. Met jouw bedrijfsverhaal wil je het limbische brein aanspreken. Lees even door en je snapt vanzelf waarom.

Het reptielenbrein

Onder andere verantwoordelijk voor impulsaankopen. Deze doe je uit egoïsme om te overleven.

Het limbische brein

Dit gedeelte van het brein maakt dat je iets moet hebben. Waarom? Geen idee, het voelt goed. 

De neocortex

Met dit gedeelte van je brein overtuig je jezelf dat je een goede aankoop hebt gedaan, ook als dat niet zo is.



Out of the box met een beetje magie

Wil je een bedrijfsverhaal dat opvalt tussen alle andere bedrijfsverhalen en durf je het aan om een beetje magie toe te passen?  Dan moet je bij mij zijn. Samen zoeken we naar de kern van jouw bedrijf in de vorm van een interview of brainstorm. Dan schrijf ik een verhaal dat je kunt doortrekken in al je marketinguitingen, met of zonder mijn verdere hulp.